زبان مورد نظر را انتخاب کنید

برنامه دوازدهم توسعه اقتصادی ترکیه 2028-2024

ترکیه در چارچوب اجرای برنامه دوازدهم توسعه ( 2028 – 2024 ) و در راستای اهداف بهبود فضای کسب و کار و سرمایه گذاری در کشور قصد دارد تا هر چه سریعتر نسبت به گسترش دامنه دیجیتالی شدن اقدام نموده و سهم ترکیه در سرمایه گذاری مستقیم بین المللی را از 1 درصد به 1.5 درصد در سال 2028 میلادی برساند.

ترکیه در نظر دارد تا با انجام معاملات در فضای کسب و کار و سرمایه گذاری با کمترین تعداد اسناد، کمترین زمان و حداقل هزینه، همچنین با تقویت امور حقوقی و بوروکراتیک و افزایش سرمایه گذاری، تولید، اشتغال و صادرات با بهره مندی بیشتر از سرمایه گذاری‌های مستقیم بین المللی ، به مرکز عرضه و تولید بازارهای داخلی و بین المللی تبدیل شود.

بر اساس برنامه دوازدهم توسعه، میزان زمینهای دولتی تخصیص یافته برای سرمایه گذاری افزایش می یابد و فرآیندهای تخصیص زمین با افزایش هماهنگی بین نهادها بهبود خواهد یافت و زمین‌های دولتی قابل سرمایه گذاری به صورت منطقه ای و بخشی با در نظر گرفتن اثرات زیست محیطی و اجتماعی و الزامات لجستیکی در چارچوب نیازهای سرمایه گذاری بلندمدت کشور تعیین می‌شود.

در این برنامه، یک مکانیسم هماهنگی مؤثر در فرآیندهای تخصیص سایت سرمایه گذاری ایجاد خواهد شد و مدل های جدید برای اطمینان از فرآیندهای سریع تر، به ویژه در سرمایه گذاری‌های استراتژیک و در مقیاس بزرگ، تبیین خواهد شد.

در برنامه دوازدهم توسعه، محیط های دیجیتالی ایجاد خواهد شد که به سرمایه گذاران امکان می دهد به راحتی به اطلاعات مکان سرمایه گذاری دسترسی داشته باشند. همچنین اقدامات سرمایه گذاری هماهنگ با توسعه محصولات با فناوری پیشرفته و خدمات نوآورانه با شرایط کشور انجام خواهد شد و با نظارت بر اجرای راه حل های نوآورانه در بازار و شرایط واقعی، مقرراتی ویژه در این زمینه وضع خواهد شد.

در برنامه مذکور، آثار اصلاحات دیجیتالی اتحادیه اروپا بر صادرات و فضای سرمایه گذاری در ترکیه شناسایی شده و نقشه راهی برای تعیین گامهایی که بایستی در این زمینه برداشته شود تهیه خواهد شد.

در همین چارچوب مقرراتی وضع خواهد شد تا زمینه فعالیت برای محققان و کارآفرینان مقیم کشورهای خارجی در ترکیه جذاب تر از قبل شده و تشویقهایی برای بازگشت دانشمندان و افراد مجرب به کشور در نظر گرفته خواهد شد و علاوه بر آن ،  محیط و شرایط کسب و کار نیز بیش از پیش بهبود خواهد یافت.

با ایجاد تسهیلات در صدور روادید برای کار آفرینان خارج از کشور، شرایطی ایجاد خواهد شد تا ورود سرمایه گذاران و کارآفرینان به کشور آسانتر گردد. همچنین  تسهیلات و اولویتهایی در خصوص ارائه اقامت به سرمایه گذاران و خانواده‌های آنان در بخش تحقیقات و پژوهش، مدیریت پروژه و یا عملیات سرمایه گذاری داده خواهد شد.

در برنامه دوازدهم توسعه ، استانداردهای ملی بر اساس اصول قابلیت همکاری، امنیت، حفاظت از داده‌های شخصی، فراگیر بودن، پایداری و همکاری بین المللی با در نظر گرفتن استانداردهای جهانی در تحول دیجیتالی محیط کسب و کار و سرمایه گذاری تعیین می‌شود.

محیط های فیزیکی و مجازی ایجاد خواهد شد که در آن تجربه و دانش می‌تواند بین کارآفرینان، بنگاههای اقتصادی کوچک و متوسط، شرکت های بزرگ و موسسات تجاری به اشتراک گذاشته شود.

در فرآیند تحول سبز و دیجیتالی، ظرفیت ترکیه برای تبدیل شدن به یک مرکز در زمینه‌هایی مانند تولید، خدمات تخصصی، خدمات مالی و لجستیک که می‌تواند در بازارهای جهانی رقابتی تر شود، فعال خواهد شد.

با بهره گیری از موقعیت قوی ژئوپلیتیک ترکیه، زنجیره تامینی ایجاد می‌شود که بتواند به سرعت به تغییرات تقاضا پاسخ دهد، نیازهای داخلی و بین المللی را به موقع برآورده کند و ساختاری انعطاف در برابر مشکلات احتمالی داشته باشد. این کشور با توجه به موقعیت جغرافیایی خود قادر به ایفای نقش فعال تری در زنجیره تامین جهانی خواهد بود و استراتژی تجاری خود را بر اساس آن تهیه خواهد کرد.

با توجه به موقعیت ترکیه در زنجیره‌های ارزش جهانی و ظرفیت توسعه آن، استراتژی‌های کوتاه‌تر کردن زنجیره‌های تامین با استفاده از ظرفیت تولید داخلی تعیین و خوشه‌های صنعتی کشور بیش از پیش تقویت خواهند شد.

برنامه‌هایی به منظور اطمینان از پیشروی صحیح فرآیندهای تصمیم گیری و کاهش عدم تقارن اطلاعاتی، در نظر گرفته شده است که بر اساس آن داده‌های غیرمحرمانه به دست آمده توسط موسسات عمومی‌بر روی یک پلت فرم دیجیتال مشترک، مطابق با استانداردها و به طور منظم به اشتراک گذاشته شود.

استراتژی‌های ملی و محلی در راستای افزایش مقاومت و تاب‌آوری در برابرآفات و بلایای طبیعی در بخشهای صنعت، فناوری و فعالیت‌های تحقیق و توسعه، گردشگری و تولیدات کشاورزی  اخذ شده و مکانیسم‌هایی برای تسهیل مدیریت مالی شرکت‌ها و دسترسی به منابع مالی در دوره‌هایی که ریسک‌های مالی افزایش می‌یابد، ایجاد خواهند شد.

لازم به ذکر است برنامه دوازدهم توسعه که یک برنامه 5 ساله توسعه در ترکیه میباشد، شامل 5 محور اصلی است:

  • نیروی کار متخصص، خانواده قوی و جامعه سالم
  • اقتصاد قوی و رشد پایدار
  • تولید رقابتی با تحول سبز و دیجیتالی
  • فضای زندگی مقاوم در برابر بلایای طبیعی و محیط زیست پایدار
  • حکمرانی دموکراتیک مبتنی بر عدالت اجتماعی

در برنامه دوازدهم توسعه ، در ترکیه به طور متوسط رشد پایدار و متوازن 5 درصدی  هدف گذاری شده و هدف نهایی در چارچوب برنامه‌های تنظیمی دسترسی به درآمد ملی یک تریلیون و 589 میلیارد دلار و درآمد سرانه 17 هزار و 554 دلاری در سال 2028 میلادی است.

در پایان این برنامه، افزایش 3 درصدی در سال ، صادرات 375 میلیارد دلاری کالا، درآمد 100 میلیارد دلاری بخش گردشگری، کسری حساب جاری نزدیک به صفر، کاهش تدریجی نرخ تورم و رسیدن به نرخ تورم 4.7 درصدی تا پایان سال 2028 میلادی مد نظر است.