زبان مورد نظر را انتخاب کنید

چالش فناوری و نوآوری «طراحی، ساخت و بهره‌برداری لوله های CRA چاه‌های نفت و گاز»

«چالش فناوری و نوآوری طراحی، ساخت و بهره‌برداری لوله های CRA چاه های نفت و گاز»، با همکاری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری و شرکت ملی نفت ایران به منظور ارتقاء تاب‌آوری ملی، رقابت‌پذیری بین‌المللی، کاهش ارزبری و همچنین بهره‌مندی از ظرفیت زیست‌بوم فناوری و نوآوری برگزار می شود.

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، معاونت علمی و شرکت ملی نفت ایران به منظور ارتقای تاب‌آوری ملی و رقابت‌پذیری بین‌المللی و کاهش ارزبری و همچنین بهره‌مندی از ظرفیت زیست‌بوم فناوری و نوآوری، چالشی با عنوان «طراحی، ساخت و بهره‌برداری لوله‌های CRA چاه‌های نفت و گاز» را مطرح کردند و از طرح‌های فناورانه و نوآورانه در این زمینه حمایت می‌کنند.

ارائه مجوز تولید بار اول اقلام فناورانه به منظور انعقاد قرارداد با کارفرما بدون انجام تشریفات قانون و مقررات برگزاری مناقصات، حمایت از هزینه‌های تحقیق و توسعه با ارائه اعتبار مالیاتی، اعطای تسهیلات کم‌بهره برای تحقیق و توسعه و تولید محصول از محل تبصره ۱۸ بند الف قانون بودجه ۱۴۰۰ تا سقف ۱۰۰ میلیارد تومان، تسهیل در اخذ مجوزها و استانداردهای الزامی، تامین بخشی از زیرساخت‌های مورد نیاز برای اجرای طرح، معرفی سرمایه‌گذاران هوشمند و مرتبط جهت سرمایه‌گذاری در طرح و دریافت حمایت از منابع ۵۰۰ میلیون یورویی بند «ی» تبصره ۱ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ از جمله طرح هایی هستند که حمایت می شوند.

هدف از برگزاری این چالش، ارائه طرح‌های فناورانه، نوآورانه و بدیع در زمینه «طراحی، ساخت و بهره‌برداری ‌طراحی، ساخت و بهره‌برداری لوله‌های CRA چاه‌های نفت و گاز» با توجه به استانداردها، معیارها و رویکردهای پیشنهادی ذکر شده در راهنمای چالش به منظور بومی‌سازی، تست مکرر و استفاده عملیاتی در میادین نفتی و گازی کشور است.

همچنین تکمیل چاه‌های نفت و گاز ترش نیازمند ادوات ضدخوردگی است و مهم‌ترین آن‌ها لوله‌های مورد نیاز برای تکمیل چاه با آلیاژ مخصوص موسوم به CRA است. هزینه‌های گزاف تأمین لوله‌های مذکور از خارج از کشور و نیز زمان‌بندی تحویل بسیار طولانی (بین 12 تا 15 ماه) از زمان انعقاد قرارداد تا تحویل کالا و طرح‌های توسعه‌ای آتی میادین نفتی و گازی موجب‌شده است تا به ساخت این لوله‌ها در داخل کشور توجه شود.